Strategi Komunikasi Pemasaran Kedai Kopi Tambora Surabaya dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung

Authors

  • Yunita Kusumawati Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Almamater Wartawan Surabaya
  • Moch Arkansyah Arkansyah Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Almamater Wartawan Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.37826/digicom.v4i1.776

Keywords:

Marketing Communication Strategy, Coffee Shop, Number of Visitors

Abstract

Coffee shop is a conversation in the community which is the attraction of a modern coffee shop. Coffe shop is a place to socialize for anyone who wants to get a relaxed atmosphere to discuss or just to greet never left behind by the times. Coffee is one of the drinks made from spices that has become a favorite drink around the world. Modern coffee shops are a topic of conversation in society and attract the attention of many people. Currently, the business in the field of coffee shops has developed with an interesting concept of sales and presentation, ranging from the design of the place to the menu offered. In this study using qualitative descriptive methods with data collection techniques through interviews with resource persons, observation and supported by data in the form of documentation. The results of this study found that the marketing communication applied by Kedai Tambora is through marketing carried out using Kedai Tambora's own Instagram social media or by marketing through paid promotions with one of the influencers in Surabaya.

References

Azwar, Saifuddin. (2009). “Metode Penelitian.” Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Elvina, Ardianto. (2004). “Komunikasi Massa: Suatu Pengantar.” Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Effendy, Onong Uchyana. (2011). “Ilmu Komunikasi: Teori Dan Prakteknya.” Bandung: Remaja Rosdakarya.

Firmansyah, M. Anang. (2020). “Komunikasi Pemasaran.” Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media.

Kennedy, John E, And R. Dermawan Soemanagara. 2012. “Marketing Communication: Taktik Dan Strategi.” Jakarata: PT Buana Ilmu Populer.

Kotler, Philip. 2012. “Manajemen pemasaran diterjemahkan oleh natalia ruth sihandrrini.” Jakarta: Bhuana ilmu populer.

Kotler, Philip., & Kevin Line Keller. 2012. “Manajemen Pemasaran Edisi 12.” Jakarta: Erlangga.

Rulli, Nasrullah. 2017: “Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya Dan Sosioteknologi.” Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Adhianti, A. A., & Herlinda, H. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran 7P Pengelola Museum Sejarah Jakarta Dalam Upaya Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan Mancanegara. Scriptura, 10(1), 34–42.

Alfajri, M. F., Adhiazni, V., & Aini, Q. (2019). Pemanfaatan Social Media Analytics Pada Instagram Dalam Peningkatan. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 34.

Aziz, A. (2020). PERSONAL SELLING SEBAGAI STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN PADA PT GRAHITA INDONESIA (Studi Kasus Pada Grahita Indonesia Cabang Tangerang Selatan). Jurnal AKRAB JUARA, 5(November), 103–118.

Endri, E. P., & Prasetyo, K. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Produk Kopi Kawa Daun Tanah Datar dalam Membangun Brand Awareness. Jurnal Audiens, 2(1).

Isaak, L. L., & Setiawan, K. (2024). Personal Selling PT . Telkom Caringin Melalui Komunikasi Persuasif Dalam Peningkatan Penjualan Produk IndiHome. 3, 1265–1285.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10.

Nuslih Jamiat 1, & Cahyadi Supyansuri 2. (2020). Pemanfaatan Digital Marketing Pada UMKM Sukapura Dayeuhkolot Kabupaten Bandung. ATRABIS: Jurnal Administrasi Bisnis (e-Journal), 6(1), 1–15.

Pradatha, K., & Muksin, N. N. (2021). Komunikasi Pemasaran Secara Persuasif Melalui Infografis Pada Instagram Ethis.Co.Id. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 5(1), 29.

Priyo, S., & Sri, S. D. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Shopee Dalam Membangun Positioning Di Tengah Pandemi Covid-19 Di Indonesia. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 16–29.

Putri, A. H., & Retnasary, M. (2020). Jurnal Politikom Indonesiana : Strategi Komunikasi Marketing dalam Menarik Minat Pengunjung Ujung Berung Town Square. Jurnal Politikom Indonesiana, 5(1), 196–202.

Rumondang, A., Sudirman, A., Sitorus, S., Kusuma, aditya H., Manuhutu, M., Sudarso, A., Simarmata, J., Hasdiana, D., Tasnim, T., & Arif, nina F. (2020). Pemasaran Digital dan Perilaku Konsumen.

Romadona, Rahma Mia. 2012. “Perluasan Brand Sebagai Strategi Branding Peningkatan Reputasi Rumah Sakit” Universitas Gadjah Mada: Yogyakarta.

Samudra, R. G. (2019). SISTEM INFORMASI DAN PENGENDALIAN INTERNAL “ Implementasi Sistem Informasi pada PT Unilever Indonesia Tbk .”

Sari, A. M., & Aslami, N. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Asuransi Syariah. Transformasi Manageria: Journal of Islamic Education Management, 2(1), 57–72.

Syaifuddin, A. A., & Al-Fiyah, T. (2022). Implementasi Intergrated Marketing Communication dalam Menunjang Pemasaran dan Brand Equity BMT Mandiri Artha Sejahtera Jawa Timur. Juornal of Economics and Policy …, 03(02), 37–51.

Zahrahast, C. W., Kartiwa, A., & Ginanjar, Y. (2022). Analysis Of Marketing Communications in Building Brand Awareness at Distro Madman Wear Sumedang. Sintesa, 13(1), 59–69.

Published

2024-01-31