Pesan Moral Dalam Film “Nikah Muda-Rumah Baru” Karya Turah Pathayana (Analisis Wacana Teun Van Djik)

Authors

  • Fernando Rio Darmawan Stikosa-AWS

DOI:

https://doi.org/10.37826/digicom.v2i2.312

Keywords:

Film, Discourse Analysis of Teun van Dijk, Young Marriage

Abstract

Film is one of the mass media that is effective in conveying a message to a wide audience. In general, films contain a certain moral message based on the theme raised. Nikah Muda – Rumah Baru is a short film directed by Turah Parthayana. This film is about marriage problems at a young age. The study is Karya Turah Parthayana". The purpose of this research is to find out the moral message conveyed in the film Young Marriage – New Home. The research method used is qualitative descriptive, using Teun Van Dijk's theory of discourse analysis model consisting of three aspects, namely text, social cognition, and social context.  The moral message in the film is that the decision to marry at a young age requires mental readiness, knowledge, and finances.

References

Alwisol. (2019). Psikologi Kepribadian Edisi Revisi. Malang. UMM Press.
Azwar, Saifuddin. (2003). Metode Penelitian. Yogyakarta. Pustaka pelajar.
Azwar, Saifuddin. (2007). Realibilitas dan Validitas. Yogyakarta. Pustaka pelajar.
Baran, Stanley J. (2012). Pengantar Komunikasi Massa Melek Media dan Budaya. Jakarta: Erlangga.
Effendy, Heru. (2011). Mengawal Industri Film Indonesia. Jakarta. Kepustakaan Poluler Gramedia.
Effendy, Heru. (2008). Industri Perfilman Indonesia: Sebuah Kajian. Jakarta. Erlangga
Elvirano, dkk. (2007). Komunikasi Massa Suatu Pengantar Edisi Revisi. Bandung. Simbiosa Rekatama Media.
Eriyanto. (2009). Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media.Yogyakarta. LKiS Printing Cemerlang.
Garjito, Dany. (2020, Agustus 06). Profil Turah Parthayana, Youtuber Indonesia yang Kuliah di Rusia. Diakses 26 Juli 2021, dari https://www.suara.com/entertainment/2020/08/06/190152/profil-turah-parthayana-youtuber-indonesia-yang-kuliah-di-rusia
Hurlock, Elizabeth. (2003). Psikologi Perkembangan Edisi Kelima. Jakarta. Erlangga
Laily Setiyo Rahmah. (2018). Analisis Wacana Film “Stip & Pensil” Karya Ardy Octaviand. Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Almamater Wartawan Surabaya. Surabaya.
Mediarta, Agus. (2020, Maret 03). Perkembangan Film Indonesia 2019: Bukan Sekedar Jumlah penonton. Diakses 28 Februari 2021, dari https://www.filmindonesia.or.id/article/perkembangan-film-indonesia-2019-bukan-sekedar-jumlah-penonton
Magnuz, Suseno Franz. (1987). Etika Dasar : Masalah-masalah Pokok Filsafat Moral. Yogyakarta. Kanisius.
Moleong, Lexy J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Nur Aisiah Aisyah Zaldi. (2017). Analisis Wacana Makna Perjuangan Anak Pada Film Aku Ingin Ibu Pulang. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.
Nurudin. (2017). Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta. Rajawali Pers.



Papalia, D.E., Feldman, R.D., Olds, S.W. (2008). Human Development. (A.K. Anwar, Trans). New York. McGraw-Hill.
Prasista, Himawan. (2008). Memahami Film. Yogyakarta: Homerian Pustaka.
Puspasira, Yosepha. (2020, September 16). Pernikahan Muda melonjak Saat Pandemi. Diakses 28 Februari 2021, dari https://katadata.co.id/ariayudhistira/infografik/5f6175a8a15b5/pernikahan-dini-melonjak-selama-pandemi
Pemerintah Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia No.16 tahun 2019 Tentang Perkawinan. 2019
Pemerintah Indonesia. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 18 Tahun 2014 Tentang Lembaga Sensor Film. 2014.
Siti Masfiyatus Sholihah. (2021). Pesan Dakwah Dalam Syi’ir Lii Khomsatun Versi Jawa Melalui Media Youtube. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel. Surabaya
Sutadi, Heru. Sejarah Perkembangan Film Indonesia. Diakses 9 September 2021, dari https://perfilman.perpusnas.go.id/artikel/detail/127
Sutrisno. (1993). Penulisan Skenario Televisi dan Video. Jakarta. PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Sobur, Alex. (2001). Analisis Teks Media. Cetakan ke-8. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Soyomukti, Nurani. (2012). Pengantar Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA

Published

2022-04-27