Instagram Marketing Training for Nasi Tumpeng Kang Ca'di SMEs: Utilizing ChatGPT and Canva

Authors

  • Muhammad Aththur Shadiq STIE Ciputra Makassar
  • Ariell Goldina Suciawan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ciputra Makassar
  • Fedianty Rosalynda Rante Tasak Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ciputra Makassar
  • Ronny Wijaya Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ciputra Makassar
  • Aileen Chandra Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ciputra Makassar
  • William Tan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ciputra Makassar
  • Davin Endri Setiawan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ciputra Makassar
  • Yuyun Karystin Meilisa Suade Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ciputra Makassar

DOI:

https://doi.org/10.37826/prapanca.v4i2.650

Keywords:

Instagram, Canva, AI, ChatGPT

Abstract

Marketing through social media, particularly Instagram, plays a vital role in developing Micro, Small,
and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia. In this context, content consistency and understanding
of generative AI technology (ChatGPT) and graphic design applications (Canva) are essential factors
for MSMEs. This service activity study aims to train Nasi Tumpeng Kang Ca'di MSMEs in optimizing
digital marketing through ChatGPT and Canva. The training method was conducted online through
Zoom, involving initial interviews, visits to MSME locations, MSME showcases, and preparation and
implementation of training materials. The evaluation was conducted through questionnaires to measure
the understanding and effectiveness of the training. The results showed increased MSMEs' understanding
and skills in creating attractive and consistent marketing content on Instagram. This activity is expected
to strengthen MSMEs' digital marketing strategies and positively impact business development in the
digital era.

References

Famukhit, M. L. (2020). Pelatihan Desain Promosi Usaha Menggunakan Canva Pada Smk Diponegoro Tulakan Kabupaten Pacitan. Journal of Social Empowerment, 5(1), 1-5.

Khan, F., & Siddiqui, K. (2013). The importance of digital marketing. An exploratory study to find the perception and effectiveness of digital marketing amongst the marketing professionals in Pakistan. Journal of information systems & operations management, 7(2).

Khomariah, N. E., & Primandari, P. N. (2021). Pelatihan desain grafis menggunakan aplikasi canva untuk pelaku usaha toko ikan" sub aquatic" sebagai strategi digital marketing. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 795-801.

Nurhaida, D., Amran, E., Nugraha, E. R., Osman, A. F. B., & Shafira, A. N. (2023). Utilizing Artificial Intelligence (AI) Technology to support MSMEs businesses: ChatGPT. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 910-918.

Purwidiantoro, M. H., SW, D. F. K., & Hadi, W. (2016). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap pengembangan usaha kecil menengah (UKM). Eka Cida, 1(1).

Putra, R. K. T., Saputro, F. R., Hakim, L., Ramadhan, Y., & Fuadin, A. (2023). Fenomena ChatGPT: Peningkatkan civic skill digital native generation. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(2), 140-147.

Rachmawati, E., Anjarwati, S., & Randikaparsa, I. (2023). PELATIHAN DIGITAL MARKETING DAN CHATGPT UNTUK PENGEMBANGAN BISNIS WARGA AISYIYAH, KABUPATEN BANYUMAS. Jurnal Pengabdian Mandiri, 2(9), 1801-1804.

Sholeh, M., Rachmawati, R. Y., & Susanti, E. (2020). Penggunaan aplikasi Canva untuk membuat konten gambar pada media sosial sebagai upaya mempromosikan hasil produk UKM. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 430-436.

Trulline, P. (2021). Pemasaran produk UMKM melalui media sosial dan e commerce. Jurnal Manajemen Komunikasi, 5(2), 259.

Tuten, T. L. (2008). Advertising 2.0: social media marketing in a web 2.0 world: social media marketing in a web 2.0 world. ABC-CLIO.

Veranita, M., Almamalik, L., & Ikhsan, S. (2022). Pemanfaatan Pemasaran Melalui Media Sosial oleh UMKM Di Era Pandemi: Studi Kasus pada Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah di Kabupaten Bandung. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(1), 89-96.

Zettira, S. B. Z., Febrianti, N. A., Anggraini, Z. A., Prasetyo, M. A. W., & Tripustikasari, E. (2022). Pelatihan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kreativitas Desain Promosi Usaha Mikro Kecil dan Menengah. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 2(2), 99-105.

M. Junaidi. UMKM Hebat, Perekonomian Nasional Meningkat. Retrieved January 18 , 2024, from https://djpb.kemenkeu.go.id/portal/id/berita/lainnya/opini/4133-umkm hebat,-perekonomian-nasionalmeningkat.html

Binus.ac.id. Peran UMKM Dalam Perekonomian Indonesia. Retrieved January 17, 2024. from https://binus.ac.id/bandung/2020/11/peran-umkm-dalam perekonomian-indonesia/

Alamisharia.co.id. Kenapa Strategi Pemasaran Media Sosial Penting untuk UMKM? Retrieved January 16, 2024. from https://alamisharia.co.id/blogs/bisnis/pemasaran-media-sosial-penting bagi-umkm/

Qontak. (2022, September 13). Inilah Strategi Instagram Marketing yang Efektif Meningkatkan Penjualan.Retrieved January 17, 2024. from https://qontak.com/blog/instagram-marketing/

SAB Digital Marketing Agency. (2023, Maret 19). Cara Asyik Membuat Konten Dengan Canva Untuk Social Media.Retrieved January 17, 2024. from https://www.sab.id/membuat-konten-dengan-canva-untuk-social-media/

Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2022, October 3). Perkembangan UMKM sebagai Critical Engine Perekonomian Nasional Terus Mendapatkan Dukungan Pemerintah.

Published

2024-08-31

How to Cite

Muhammad Aththur Shadiq, Ariell Goldina Suciawan, Fedianty Rosalynda Rante Tasak, Ronny Wijaya, Aileen Chandra, William Tan, … Yuyun Karystin Meilisa Suade. (2024). Instagram Marketing Training for Nasi Tumpeng Kang Ca’di SMEs: Utilizing ChatGPT and Canva. Prapanca : Jurnal Abdimas, 4(2), 123–134. https://doi.org/10.37826/prapanca.v4i2.650

Most read articles by the same author(s)