Peningkatan Strategi Pemasaran Rumah Kacang Melalui ChatGPT dan Kalender Konten di Kota Makassar, Provinsi Sulawesi Selatan

Peningkatan Strategi Pemasaran Rumah Kacang Melalui ChatGPT dan Kalender Konten di Kota Makassar, Provinsi Sulawesi Selatan

Authors

  • Derrick Nelson Sidjaja Universitas Ciputra Makassar
  • Elza Alvin Mahasiswa
  • Gracielle Febriana Benly Universitas Ciputra Makassar
  • Calvin Gunawan Universitas Ciputra Makassar
  • Bayi Ananta Nauvan Ilham Universitas Ciputra Makassar
  • Yuyun Karystin Meilisa Suade Universitas Ciputra Makassar

DOI:

https://doi.org/10.37826/prapanca.v4i2.657

Keywords:

Small and Medium Enterprise (SME), branding, artificial intelligence, marketing

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) are in great need of effective marketing strategies to ensure that the MSME brand is widely recognized. One of the approaches is through marketing on social media and content creation using artificial intelligence for the development of a content calendar. The main focus of this research is the enhancement of marketing strategies through the application of branding concepts and the integration of Artificial Intelligence (AI) technology. This community engagement initiative aims to provide training on the use of Artificial Intelligence (AI), specifically ChatGPT, for the creation of a content calendar and the optimization of promotions on social media. In addition to training, MSMEs are included in an Expo event held at Ciputra University.

Research findings indicate that the implementation of branding strategies provides a strong identity for the MSME "Rumah Kacang," increasing customer appeal, and building consumer trust. Moreover, the integration of AI technology into marketing strategies offers efficiency and personalization in reaching target markets. This study provides in-depth insights into how the combination of branding and AI can be a key factor in enhancing the competitiveness of MSMEs in the digital era.



References

De Porter, Bobbi dan Hernacki, Mike. 1992. Quantum Learning. Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Terjemahan oleh Alwiyah Abdurrahman. Bandung: Penerbit Kaifa.
Ertiyant, W. F., & Latifah, F. N. (2022). Peran Bank Syariah Terhadap Pembiayaan Umkm Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Tabarru': Islamic Banking and Finance, 5(1), 199-206.
Fauziddin. 2014. Pembelajaran PAUD Bermain Cerita Menyanyi Secara Islami. Bandung. PT. Remaja Rosda Karya.
Gustinasari, R., & Masruchin, F. R. (2022). Pemanfaatan Teknologi Digital Sebagai Media Pemasaran Produk UMKM Bu Eni Camilan Tradisional Khas Trenggalek. Prosiding Patriot Mengabdi, 1(02).
Hadi, D. F., & Zakiah, K. (2021). Strategi digital marketing bagi UMKM (usaha mikro kecil menengah) untuk bersaing di era pandemi_strategi digital marketing bagi UMKM (usaha mikro kecil menengah) untuk bersaing di era pandemi. Competitive, 16(1), 32-41.
Marjukah, A. (2022). Pengaruh Pelatihan Pemasaran Digital Terhadap Kinerja UMKM di Masa Pandemi Covid. Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 20(1), 1-12.
Sujimat, D. Agus. 2000. Penulisan karya ilmiah. Makalah disampaikan pada pelatihan penelitian bagi guru SLTP Negeri di Kabupaten Sidoarjo tanggal 19 Oktober 2000 (Tidak diterbitkan). MKKS SLTP Negeri Kabupaten Sidoarjo.
Suparno. 2000. Langkah-langkah Penulisan Artikel Ilmiah dalam Saukah, Ali dan Waseso, M.G. 2000. Menulis Artikel untuk Jurnal Ilmiah. Malang: UM Press.
UNESA. 2000. Pedoman Penulisan Artikel Jurnal, Surabaya: Lembaga Penelitian Universitas Negeri Surabaya.

Published

2024-08-31

How to Cite

Derrick Nelson Sidjaja, Elza Alvin, Gracielle Febriana Benly, Calvin Gunawan, Bayi Ananta Nauvan Ilham, & Yuyun Karystin Meilisa Suade. (2024). Peningkatan Strategi Pemasaran Rumah Kacang Melalui ChatGPT dan Kalender Konten di Kota Makassar, Provinsi Sulawesi Selatan: Peningkatan Strategi Pemasaran Rumah Kacang Melalui ChatGPT dan Kalender Konten di Kota Makassar, Provinsi Sulawesi Selatan. Prapanca : Jurnal Abdimas, 4(2), 109–115. https://doi.org/10.37826/prapanca.v4i2.657

Most read articles by the same author(s)